Zwevende pods die op elektrische kracht werken, ontworpen voor vervoer op korte afstanden en integratie met bestaande wegen.
In een wereld waar mobiliteit een steeds prominentere rol speelt, heeft het visionaire concept van National Individual Floating Transport Infrastructure (NIfTI) zijn intrede gedaan. Het begon met een idee, voortkomend uit de vraag van hoogleraar Nigel Hussey: "Kunnen we met de technologieën en materialen van vandaag een alternatief bedenken voor elektrische voertuigen?" En zo begon het avontuur van NIfTI, zelfrijdende zwevende pods, ontworpen om mensen en goederen op een duurzame en efficiënte manier door steden te vervoeren.
Het transportsysteem van NIfTI maakt gebruik van magnetische levitatie, een geavanceerde technologie die de module optilt en voortbeweegt met behulp van elektromagnetische pulsen. Deze vorm van levitatie wordt mogelijk gemaakt door elektromagneten die een magnetisch veld creëren, waardoor de module zweeft boven het wegdek.
In tegenstelling tot traditionele voertuigen (zoals de hyperloop), waarbij de aandrijving zich bevindt in de voertuigen zelf, worden bij NIfTI de elektromagnetische spoelen en inductiemotoren in het wegdek geplaatst. Dit unieke ontwerp heeft meerdere voordelen.
Een belangrijk onderdeel van de gepatenteerde werking van NIfTI is dat de elektromagneten in het wegdek alleen stroom ontvangen wanneer de module zich er recht boven bevindt en eroverheen beweegt. Op deze manier wordt er veel stroom bespaard, de spoelen komen namelijk maar per voorbijkomende pod zo'n 50 tot 100 ms onder stroom te staan.
Onder elk pod bevindt zich een gestandaardiseerde basis, deze bevat een aantal permanente magneten om de levitatie mogelijk te maken. Wat er op deze basis komt, maakt in principe niet veel uit. Hierdoor zijn de mogelijkheden eindeloos, denk bijvoorbeeld ook aan een rondzwevende supermarkt, je eigen kantoor of de nieuwe, veilige vervanger van de bierfiets! Hoewel de NIfTI in onze video vooral werkt als een soort openbaar vervoer, hoeft dit zeker niet het geval te zijn. Een systeem waar inwoners hun eigen pods hebben is zeker ook een goede mogelijkheid.
Met de voortdurende ontwikkeling en verfijning van de technologie achter NIfTI, lijkt de toekomst van zwevend transport steeds dichterbij te komen. Magnetische levitatie biedt een veelbelovende oplossing voor de mobiliteitsuitdagingen van de toekomst en zou kunnen leiden tot een revolutie in de manier waarop we ons verplaatsen.
Een ander idee waar wij in geloven, werd door Kia geïntroduceerd op CES-2024. Het bestaat uit meerdere onderdelen en concepten, met in het midden de een rijdende pod. Al deze ideeën zijn uitgewerkt in meerdere video's.
Om de huidige voertuigen zoals auto' te laten rijden, hebben ze natuurlijk energie nodig. Een elektrische auto heeft om in beweging te komen elektrische energie nodig, deze wordt (met name in de toekomst) hopelijk op duurzame manieren opgewekt. 's nachts gaan de auto' aan de lader en wordt de ingebouwde batterij weer opgeladen. Als de eigenaar de volgende ochtend weer weg rijd, neemt deze de energie mee en kan deze blijven rijden tot de batterij op is, dan moet de auto weer aan de lader.
Het nadeel hiervan is dat de energie moet worden opgeslagen in een batterij, hierbij vindt altijd verlies plaats. Daarnaast is het vaak nodig de batterij 's Nachts op te laden. De nacht, het moment waarop er het minst groene energie beschikbaar en energiekosten duur zijn. En ook door het grote gewicht van een batterij gaat er veel energie verloren, deze moet namelijk overal mee naartoe genomen worden. Niet te vergeten dat de materialen waarvan deze gemaakt worden absoluut niet duurzaam zijn!
Bij NIfTI werkt dit anders, de stroom kan direct vanuit het net naar de spoelen. Hierdoor gaat er geen stroom meer verloren op alle hierboven genoemde momenten. De pods hebben stroom nodig op de momenten dat deze het meest beschikbaar is, bij daglicht. Net als bij een (benzine)motor is het rendement van de spoelen zelf helaas nog niet heel hoog. Een aanzienlijk gedeelte van de stroom gaat namelijk verloren als warmte. Dit is ook zo bij een auto, hier wordt vaak extra energie gebruikt om de motor te koelen. Binnen het NIfTI systeem is dit niet meer nodig, de warmte die er vrij komt kan meteen worden ingezet om aanliggende kantoren en huizen te verwarmen.
Vanwege de aanwezigheid van een batterij en motor in de pods, kunnen deze enorm licht zijn. Dit heeft meerdere voordelen, naast het omlaag brengen naar de kosten van de weg (zie voordeel vier) is het ook nog eens een stuk veiliger. Als er toch een aanrijding plaats vindt, is het belangrijk de impact zo veel mogelijk te verminderen, dit doet de NIfTI. Dit is te verklaren met de tweede wet van Newton:
F = m · a
Deze laat zien dat de kracht gelijk is aan de massa keer de versnelling. In plaats van langzamer rijden om de impact te verkleinen, is de NIfTI juist heel licht. Doordat de NIfTI minder dan 200 kg weegt (minder dan 10% van het gewicht van een elektrische auto) is de kans op (blijvend) letsel tijdens een aanrijding heel veel kleiner.NIfTI is niet alleen een transportoplossing, maar ook een statement voor een groenere toekomst. Door gebruik te maken van recyclebare materialen, zoals aluminium voor de spoelen van de elektromagneten, minimaliseert NIfTI de ecologische voetafdruk van transport. Bovendien draagt het directe gebruik van zonne-energie bij aan een vermindering van de CO2-uitstoot, waardoor steden schoner en gezonder worden. Met NIfTI kunnen steden niet alleen efficiënter, maar ook groener groeien. Er zijn een stuk minder rijstroken nodig voor dezelfde hoeveelheid verkeer, meer ruimte voor groen dus. De integratie van duurzame mobiliteit in stedelijke planning draagt bij aan een leefbare omgeving voor toekomstige generaties. Ook vindt er geen directe uitstoot plaats en zijn de pods volledig stil, wat kan zorgen voor een betere leefomgeving voor planten en dieren.
Terwijl traditionele transportinfrastructuur gepaard gaat met aanzienlijke kosten voor onderhoud en energie, biedt NIfTI een verrassend kostenefficiënt alternatief. Hoewel de initiële investering hoog kan zijn, worden de operationele kosten geminimaliseerd door het gebruik van groene energiebronnen en goedkope materialen. Maar ook het aanleggen van de spoelen kost weinig geld. Het aanleggen van een normale weg kost al snel vanaf € 5 miljoen tot € 100 miljoen (voor snelweg) per kilometer. Dit vooral omdat het wegoppervlak stevig genoeg moet zijn om de veel auto' te kunnen houden.
Doordat NIfTI' licht zijn en hun gewicht niet op het weg-oppervlak, maar juist op de grond eronder komt, zijn de kosten voor een weg met spoelen in veel gevallen zelfs goedkoper. Volgens berekeningen van de Radboud Universiteit kost het maken van de spoelen € 100.000 per kilometer. Hier komen natuurlijk nog extra kosten voor het wegdek en misschien nog overige voorzieningen bij, maar het aanleggen van nieuwe wegen is volgens het team van NIfTI dus goedkoper dan dat van traditionele wegen. Dit komt mede door het gebruik van aluminium in de spoelen, dit materiaal is goedkoop en heel goed te recyclen. Met de 0,3% van de aluminium die op dit moment beschikbaar is kunnen we naar schatting alle wegen voorzien van de spoelen.
Daarnaast is het rijden en hebben van een NIfTI heel goedkoop. Met de huidige stroomprijzen kost het € 0,10 per gerezen kilometer. Op de lange termijn is NIfTI niet alleen een slimme investering in mobiliteit, maar ook in duurzaamheid en economische veerkracht. Bovendien opent het nieuwe mogelijkheden voor stedelijke ontwikkeling en economische groei, door efficiëntere en milieuvriendelijkere vervoersopties te bieden.
Tijdens de Night of the Nerds in Vasim Nijmegen hebben wij Gerben Wulterkens ontmoet. Hij was hier het eerste prototype voor de NIfTI aan het presenteren. Een paar mailtjes later mochten we langskomen bij HFML-FELIX om meer te weten te komen over de plannen en de vooruitgang van het NIfTI project en hebben we een rondleiding gekregen door het magnetenlab langs de grootste elektromagneet van Europa. Een paar weken later was er een dag waar alle bedrijven die te maken hadden met NIfTI voor waren uitgenodigd en een van ons werd ook uitgenodigd. Hier werd er verder gepraat over alle mogelijke volgende stappen, de mogelijke problemen en oplossingen.
Wij willen het hele team achter NIfTI, in het speciaal Gerben, heel erg bedanken voor dit mooie project en het ons helpen er meer over te leren.